Fot. Michał Grocholski / Agencja Wyborcza.pl
Najdroższy wariant
Dla trasy średnicowej, drogowcy zaproponowali trzy warianty. Dwa z nich mają przebiegać na północ od linii kolejowej (ulicą Jana II Dobrego), a jeden wariant na południe od tej linii (ulicą 11. Listopada).
* Wariant I: przez Zaodrze oraz Pasiekę, w założeniu ma połączyć ulicę Prószkowską z Piastowską. Długość: około 1300 metrów. Słabą stroną tego wariantu jest ingerencja w tereny należące do PKP.
* Wariant II: przez Zaodrze, Pasiekę oraz Śródmieście. Trasa ma połączyć ulicę Prószkowską ze Struga. Długość: około 1875 metrów. Ta trasa miałaby odciążyć skrzyżowanie ulic 1 Maja - Korfantego - Armii Krajowej oraz ciąg ulic Korfantego - Piastowska. Tu projektant przyznaje, że trasa "pomimo dobrego połączenia komunikacyjnego wpłynie na istniejącą zabudowę oraz warunki życia mieszkańców ulic 11 Listopada i Struga, jak również wymusza wysokie koszty budowy ze względu na dodatkową w stosunku do wariantu I przeprawę przez Młynówkę".
* Wariant III: przez Zaodrze, Pasiekę oraz Śródmieście, łączący Prószkowską z ulicą Armii Krajowej. Długość: 1930 metrów. O tym wariancie w piśmie z Miejskiego Zarządu Dróg czytamy: "Rozwiązanie stanowi dogodne, śródmiejskie połączenie komunikacyjne, odciążające rejon dworca głównego, aczkolwiek duża ingerencja w tereny kolejowe, wyburzenia budynków kolejowych, konieczność znacznej przebudowy istniejących elementów infrastruktury w rejonie stosunkowo niedawno oddanego do użytku wiaduktu nad ulicą Armii Krajowej przemawiają na jego niekorzyść".
Miasto jeszcze do ubiegłego roku preferował budowę trasy w najtańszym, pierwszym wariancie, oszacowanym przez firmę Ekkom w lipcu 2011 roku na 84 mln zł. Jak się jednak okazało, zgody na budowę trasy w wariantach I i III nie wyraziła spółka PKP. Dlatego ratusz może zrealizować tylko wariant II, szacowany na co najmniej 104 mln zł (Ekkom, 2011 r.).
Wszystkie komentarze