Analizy specjalne
Z raportu wynika, że kontrolowane jednostki w różny sposób opracowywały analizy specjalne, które poświęcone powinny być wybranym problemom występującym w ruchu drogowym. W szczególności dotyczyło to bezpieczeństwa pieszych, dzieci, nietrzeźwości użytkowników dróg lub miejsc szczególnie zagrożonych.
Np. w KMP w Opolu przygotowana została jedna analiza specjalna, tj. analiza wypadków śmiertelnych zaistniałych na terenie działania KMP za rok 2015. "Nie dotyczyła ona w sposób szczegółowy zagadnień związanych z bezpieczeństwem niechronionych uczestników ruchu drogowego, zawierała natomiast podsumowanie danych statystycznych oraz ogólne stwierdzenia o wpływie warunków atmosferycznych i oświetlenia na wzrost wypadkowości" - czytamy w raporcie.
NIK chwali naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Nysie, który sporządził dwie analizy specjalne pn. "Nieprawidłowe organizacje ruchu drogowego na drogach powiatu nyskiego" (sporządzone w 2014 r.) i "Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK-46. Człowiek ? Droga ? Pojazd" (sporządzone w 2015 r.). W pierwszym opracowaniu naczelnik wskazał nieprawidłowe rozwiązania komunikacyjne, z wyszczególnieniem istoty tych nieprawidłowości i propozycji zmian. W zakresie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, wyszczególniono niebezpieczne przejścia dla pieszych w Nysie oraz ulice, które piesi przechodzą w miejscach niedozwolonych ze względu na brak przejść w najbliższej okolicy. Wyjaśnił, że analizę z 2014 r. sporządził na podstawie zdarzeń drogowych, w których jako jedną z ustalonych istotnych przyczyn zaistnienia zdarzenia była niewłaściwa organizacja ruchu. Inspiracją do sporządzenia tej analizy było negowanie przez zarządców dróg zasadności wystąpień KPP (niejednokrotnie powtarzanych dla danego miejsca zdarzenia drogowego) o podjęcie działań w celu poprawy rozwiązań komunikacyjnych. Analiza ta była prezentowana na jednej z odpraw w KPP oraz została przesłana drogą elektroniczną do KWP, która przekazała ją Wojewodzie Opolskiemu.
Wszystkie komentarze