Amfiteatr na nowo. Symbol Opola wyremontowany za unijne pieniądze
Dzięki europejskim funduszom odnowiony został jeden z symboli Opola: amfiteatr, gdzie corocznie organizowane są festiwale piosenki. Teraz obiekt może z dumą nazywać się Narodowym Centrum Polskiej Piosenki.
Opolski Amfiteatr Tysiąclecia jest jednym z symboli miasta. To tam od 1963 roku odbywa się Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej (KFPP) - jeden z najstarszych europejskich festiwali i najsłynniejsza w Polsce impreza muzyki rozrywkowej.
W historii festiwalu nie obyło się bez skandali, jak w 2017 r., gdy artyści w proteście przeciw „czarnym listom Jacka Kurskiego" zbojkotowali imprezę i doszło do sporu między współorganizatorami: TVP a opolskim urzędem miasta. Ostatecznie jednak festiwal zorganizowano we wrześniu.
To dzięki temu wydarzeniu Opole zyskało miano Stolicy Polskiej Piosenki. Zarządcą obiektu jest Narodowe Centrum Polskiej Piosenki (NCPP)
Remont amfiteatru
Prace związane z modernizacją amfiteatru rozpoczęły się w 2009 roku, a zakończyły dwa lata później. W ramach projektu przebudowane zostały widownia i scena wraz z jej charakterystycznym dachem. Po remoncie widownia liczy 3655 miejsc.
Wartość inwestycji wyniosła 31,8 mln zł, z czego dofinansowanie w wysokości 11,8 mln zł miasto Opole otrzymało z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Fundusze wydawane były w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", w działaniu „Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym".
Generalnym wykonawcą inwestycji, zaprojektowanej przez opolskich architektów Małgorzatę i Marka Nowackich, była firma Budimex-Dromex.
- Celem przebudowy amfiteatru była modernizacja obiektu będącego muzyczną wizytówką Opola, a także przekształcenie Miejskiego Ośrodka Kultury w Narodowe Centrum Polskiej Piosenki - podkreśla Anna Stompor z Narodowego Centrum Polskiej Piosenki.
Architekci przewidzieli zadaszenie nad fragmentem widowni oraz zagospodarowanie terenu przy obiekcie. Przebudowane zostały także schody prowadzące na koronę wału. Dobudowany został również reprezentacyjny hol wejściowy ze schodami, windą, kasami, kompleksem toalet i lokalami użytkowymi.
Amfiteatr w Opolu | fot. Sławoj Dubiel
Utworzone zostały także pomieszczenia, w których od 2016 roku mieści się stała wystawa Muzeum Polskiej Piosenki. Przebudowany amfiteatr ma również nowy taras widokowy, z którego uczestnicy imprez oraz turyści mogą podziwiać miasto.
- Działalność ze względu na charakterystykę obiektu prowadzona jest sezonowo, od kwietnia do września. Organizowane są wydarzenia kulturalne o zróżnicowanym charakterze: widowiska muzyczne, imprezy kabaretowe, koncerty muzyki klasycznej, oraz oczywiście koncerty gwiazd polskiej sceny muzycznej - podkreśla Anna Stompor.
- Przestrzeń Amfiteatru wykorzystywana jest corocznie do organizacji również przedsięwzięć niezwiązanych bezpośrednio z muzyką, ale pozwalających na wykorzystanie infrastruktury Amfiteatru do działań społecznych. Jako jeden z najważniejszych obiektów turystycznych Opola jest w ciągu roku bezpłatnie udostępniany zwiedzającym - dodaje Stompor.
Druga modernizacja za unijne pieniądze
W 2017 r. dzięki dofinansowaniu uzyskanemu przez opolskich urzędników z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko") zrealizowano projekt "Modernizacja obiektów kultury w celu poprawy dostępu do dóbr i usług oferowanych w dziedzinie muzyki, w szczególności w zakresie polskiej piosenki".
W ramach tego przedsięwzięcia wyremontowana została Sala Kameralnej Centrum wraz z nowym oświetleniem i wyposażeniem. Przewidziano również budowę studia nagrań oraz dofinansowanie wystawy stałej Muzeum Polskiej Piosenki.

- Opolski projekt zakłada stworzenie w Muzeum Polskiej Piosenki studia nagrań, które pełniłoby funkcję zarówno użytkową, jak i wystawienniczą, oraz kompleksowy remont sali kameralnej - wyliczał Rafał Poliwoda, dyrektor NCPP.
Sala kameralna, w której odbywa się znaczna część koncertów, odstawała bowiem standardem od reszty obiektu.
– Trzeba pamiętać, że powstała w drugiej połowie lat 90. jako sala dyskotekowa, a nie koncertowa i początkowo miała mieścić tylko 150 osób. Akustyka była więc słaba, a klimatyzacja nie dawała rady schłodzić koncertowych emocji - wyjaśniał Poliwoda.
- Przez lata dokonywaliśmy kolejnych napraw w ramach własnego budżetu, ale generalny remont był już konieczny. Dość powiedzieć, że sprzęt, który mamy, ma już ponad 20 lat i odstaje od wymagań nagłośnienia niektórych wykonawców, wiec często byliśmy zmuszani do wypożyczania dodatkowego sprzętu - mówił dyrektor NCPP.

W sali kameralnej została podniesiona scena, co znacznie poprawiło komfort oglądania koncertów, zostanie wymieniona osławiona klimatyzacja, zostanie też zakupiony nowy sprzęt.
– Projekt robiła jedna z najlepszych pracowni w Polsce zajmujących się salami akustycznymi - zapewniał Poliwoda.
W trakcie doszło jednak do lekkiego opóźnienia. Inwestycja miała być gotowa pod koniec października, 2017 r., ale prace zakończyły się dopiero w połowie grudnia. Zainaugurowała swoją działalność w lutym 2018 r. koncertem formacji Fisz Emade Tworzywo.
Opóźnienie spowodowane było złym stanem instalacji.
– Po odkryciu rur przebiegających pod powierzchnią ziemi i bruku okazało się, że ich stan wymaga prac bardziej zaawansowanych, niż pierwotnie zakładano. Zaowocowało to poszerzeniem zakresu koniecznych prac i tym samym wydłużyło realizację inwestycji – wyjaśniała Agnieszka Jurowicz z NCPP.
Tym razem z Unii Europejskiej (a dokładniej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) pozyskano 7 mln zł, a całe przedsięwzięcie kosztowało 15 mln zł.