Lepszy transport w Opolu. Nowe autobusy za unijne pieniądze
Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej w Opolu udało się nie tylko odnowić flotę autobusową i zakupić pierwsze elektrobusy, ale też stworzyć nowy system biletowy.
Od 2016 r . opolski urząd miasta wspólnie z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym realizował projekt "Komunikacja publiczna – zwiększenie mobilności mieszkańców Aglomeracji Opolskiej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej transportowi publicznemu – etap I".
Projekt transportowy kosztował łącznie 122,3 mln zł, z czego 83,1 mln zł pozyskano z unijnego Funduszu Spójności w ramach ogólnokrajowego Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Nowe autobusy dla Opola
Jednym z kluczowych elementów był zakup nowych autobusów. Przewidziano zakup 61 nowych niskoemisyjnych autobusów miejskich, w tym: 43 pojazdy typu maksi (o długości 12 m), 15 pojazdów typu mega (o długości 18 m) i trzech typu midi (o długości 10 m).
W maju 2018 roku na ulice Opola wyjechało 28 nowych autobusów, w tym 15 osiemnastometrowych pojazdów przegubowych. Ta część kosztowała ponad 36 mln zł. Wszystkie autobusy spełniały normę Euro 6.
Centrum przesiadkowe Opole-Wschód | fot. UM Opole
W 2019 r. w MZK pojawiło się już 20 nowych autobusów dwunastometrowych oraz trzy krótsze, mające 10 m długości. Ten zakup warty był ponad 26 mln zł. Za pierwszym i drugim razem przetarg wygrywała firma MAN.
Ostatni przetarg, na 10 autobusów, wygrała już firma Solaris. Solaris zaoferował 12 mln zł brutto, czym pokonał firmę MAN, która chciała sprzedać autobusy za 12,4 mln zł brutto za sztukę.
Autobusy wyposażone są w 28 miejsc do siedzenia, w tym 14 dostępnych z poziomu niskopodłogowego. Mają klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, a także system przeciwpożarowy oraz układ hydrauliczny umożliwiający ułatwienie wsiadania na przystanku.
Wszystkie nowe autobusy wyposażone były w silniki Diesla. Opolski ratusz rozważał zakup pojazdów hybrydowych bądź elektrycznych, jednak okazało się, że te pojazdy są średnio nawet dwa razy droższe.
– To oznacza, że moglibyśmy kupić mniej nowych pojazdów. W taborze MZK musiałyby zostać autobusy wysłużone, których silniki emitują bardzo dużo spalin. Po konsultacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które pośredniczy w realizacji projektów związanych z niską emisją, doszliśmy do wniosku, że większą korzyścią dla środowiska będzie zakup większej liczby autobusów z silnikami spełniającymi najwyższe normy niż pozostawienie na ulicach starszych pojazdów – tłumaczył Tomasz Zawadzki, naczelnik ratuszowego wydziału transportu.

W ostatnich latach jednak Opole - również dzięki funduszom z UE w ramach projektu Elektromobilne Opole - zdecydowało się na zakup pięciu autobusów elektrycznych. Trafią do miasta w maju tego roku.
Wybudowana zostanie też pantografowa stacja szybkiego ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Prószkowskiej, a także stacja ładowania autobusów na zajezdni MZK. Unia ma zapłacić prawie 14 mln zł z projektu o wartości 20,1 mln zł.
Kolejnych dziewięć pojazdów elektrycznych będzie dostarczonych w dalszej kolejności, a finansowanych z funduszy krajowych (programu Zielony Transport Publiczny).
Modernizacja zajezdni w Opolu
Kompleksowa modernizacja zajezdni autobusowej MZK. Udało się stworzenie ciągu diagnostyczno-obsługowego (TCDO) do codziennej kontroli technicznej i obsługi eksploatacyjnej autobusów.
Częścią była również modernizacja stacji paliw obejmująca wymianę istniejącej infrastruktury paliwowej, wykonanie szczelnej tacy zabezpieczającej przed przedostawaniem się substancji ropopochodnych do środowiska, wymianę wiaty nad stanowiskami tankowania, modernizację budynku stacji paliw, budowę instalacji sprężonego powietrza.
Udało się też doprowadzenie instalacji ciepłowniczej CO i instalacji wodno-kanalizacyjnej do budynków obecnej myjni.
Przebudowane zostały również place parkingowe i dróg dojazdowych na zajezdni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym oświetleniem LED. Stanowiska postojowe zostały wyposażone w instalacje elektryczną i pneumatyczną do zasilania autobusów. Odnowiona została też infrastruktura teletechniczna, wodno-kanalizacyjna, elektryczna.
Projekt transportowy obejmował również zakup pojazdu obsługi technicznej. Nowy, 32-tonowy holownik zastąpił dotychczas używany i bardzo wysłużony pojazd holowniczy marki Jelcz, który został wyprodukowany w 1996 r.
Nowy pojazd ma trzy zadania: holowanie niesprawnych autobusów, wykonywanie szybkich i prostych napraw bezpośrednio na liniach komunikacyjnych i transportowanie autobusów przy naprawach. Pojazd dostarczyła firma Tevor.
Elektroniczne bilety
We wszystkich 95 autobusach zostały zamontowane mobilne automaty biletowe. Na Opolskiej Karcie Autobusowej, którą każdy posiadacz biletu miesięcznego otrzyma, można wykupić abonament na daną lub wszystkie linie, a także skorzystać z funkcji e-biletu.
Dzięki funduszom Unii Europejskiej pojawiło się też 11 stacjonarnych biletomatów. Ustawione zostały na często obleganych przystankach. Urzędnicy wybrali przystanki przy ul. Sosnkowskiego, przy Dworcu Głównym, Piastowskiej, Niemodlińskiej-Koszyka, Dambonia, Ozimskiej-Dubois, placu Kopernika, Książąt Opolskich, pętli w kierunku Oświęcimskiej oraz Politechnice Opolskiej zarówno przy Sosnkowskiego, jak i Prószkowskiej.

- Nowa dystrybucja biletów też zmieniła funkcjonowanie komunikacji. Przypomnę, że kiedyś pasażer musiał po wejściu do autobusu kupić bilet u kierowcy, dbając wcześniej o odliczoną gotówkę. Jeśli takich pasażerów było więcej, to autobus się spóźniał i to wpływało na punktualność, jakość naszej komunikacji - wyjaśniał już w tym roku naczelnik Tomasz Zawadzki.
Zawadzki dodał też, że następnym kierunkiem powinno być rozszerzenie systemu o możliwość płacenia za bilet w kasowniku kartami płatniczymi.
W ramach projektu zakupione zostały również kasowniki do autobusów, terminale sprzedażowe, czytniki kontrolerskie i oprogramowanie do optymalizacji rozkładów jazdy.
Pojawił się też specjalny serwis internetowy. Spółka MZK uruchomiła nową platformę dynamicznej informacji pasażerskiej w Opolu o nazwie OnTime. Platforma dostępna jest na stronie internetowej oraz w formie aplikacji do pobrania ze sklepu Google Play i App Store.
Oprogramowanie OnTime pokazuje położenie autobusów komunikacji miejskiej, rozkłady jazdy oraz wirtualną tablicę z najbliższymi odjazdami w czasie rzeczywistym.
Nowe tablice i wygrana w plebiscycie
Przystanki zostały wyposażone w 40 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej.
System dynamicznej informacji pasażerskiej opiera się na tablicach informujących, za ile minut ma przyjechać autobus, dokładnie w taki sam sposób, jaki znamy z dworców kolejowych. Informacje są aktualizowane na bieżąco na podstawie danych GPS, które są przesyłane do systemu z autobusów.
Projekt transportowy zyskał pierwsze miejsce w zorganizowanym przez "Gazetę Wyborczą" konkursie "Szukamy Złotych Gwiazd" na najlepsze projekty unijne w Opolu i województwie opolskim.
- Szacujemy, że w Opolu około 66 tysięcy osób korzysta na co dzień z komunikacji zbiorowej. To mogło się przełożyć na wynik tego plebiscytu - komentował Tomasz Zawadzki.