materiał promocyjny

Olbrzymie inwestycje w Opolu za fundusze z UE: dwa centra przesiadkowe

mateusz kokoszkiewicz

Budowa centrum przesiadkowego Opole-Wschód to jedna z najdroższych inwestycji drogowych w mieście. A drugie centrum, przy opolskim Dworcu Głównym, jest jeszcze w budowie.

Zakończona na początku tego roku budowa centrum przesiadkowego przy stacji Opole Wschodnie wraz z przebudową całego węzła drogowego to jedna z największych takich inwestycji w historii miasta, warta 184 mln zł. Urząd miejski otrzymał w tym celu aż 115 mln zł unijnego dofinansowania z Funduszu Spójności.

Centrum przesiadkowe dla autobusów i aut

W ramach inwestycji obok samego centrum przesiadkowego powstały podziemny tunel, estakada i kilka rond.

Inwestycja umożliwiła też utworzenie dwukierunkowego wyjazdu z ul. Katowickiej, dzięki czemu okolice Uniwersytetu Opolskiego, Szpitala Wojewódzkiego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego są lepiej skomunikowane.

– Bardzo zależało mi, żeby autobusy zaczęły wreszcie jeździć pod szpital, bo wcześniejsze rozwiązania były niewystarczające. Zależało nam również, by zrealizować taki projekt, który zachowa zabytkowy charakter Dworca Wschodniego i uzyska akceptację konserwatora zabytków. Nie chcieliśmy także, by to centrum przesiadkowe swoją wielkością stłumiło tę część miasta, stąd pojawił się tunel, który będzie rozwiązaniem trzypoziomowym – mówił prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

Centrum przesiadkowe Opole-Wschód | fot. UM Opole

W miejscu dotychczasowej stacji paliw przy ul. Bohaterów Monte Casino powstał nowoczesny dworzec autobusowy. Uruchomiony został 17 stycznia i obsługuje cztery linie.

Do centrum przesiadkowego dojeżdżają linie autobusów MZK: 11, 15, 28 i N2. Na przystankach: „Dworzec Wschodni-Uniwersytet" zatrzymują się linie nr 11 i N2 kursujące w stronę osiedla Chabrów oraz linie: 11, 15, 28 i N2 jadące w kierunku centrum miasta.

Przystanek „Dworzec Wschodni-Wieża Ciśnień" w obu kierunkach obsługują linie nr: 11, 28 i N2). Na przystanku „Rataja-Dworzec Wschodni" oraz na przystanku „Rataja-Szpital" zatrzymują się autobusy linii 15 jadące w obu kierunkach.

Z przystanków mają korzystać przewoźnicy dowożący ludzi do pracy, studentów czy pacjentów Szpitala Wojewódzkiego. Z myślą o takich pasażerach utworzono też duży (na ponad 100 stojaków) parking rowerowy, by mogli oni dalszą podróż kontynuować np. jednośladem lub dojeżdżać do centrum przesiadkowego rowerem.

Zmiany skrytykowali politycy Lewicy Razem. Ich zdaniem poprowadzony w tej okolicy buspas omija przystanki autobusowe, budowa wprowadziła utrudnienia dla pieszych i rowerzystów, a wprowadzane zmiany w kursowaniu MZK są niezrozumiałe.

Centrum przesiadkowe Opole-Wschód | fot. UM Opole

Rowerzyści i piesi muszą pokonać nawet sześć przejazdów i przejść przez ulice (tj. na linii centrum miasta – ul. Rejtana). W przypadku rowerzystów na miejscu zastosowano jednak pętle indukcyjne na wszystkich przejazdach rowerowych w obrębie skrzyżowania. Inaczej jest w przypadku pieszych, którzy za każdym razem, gdy chcą przejść przez jezdnię – muszą nacisnąć przycisk.

- Czasy wyświetlania sygnałów zielonych na przejściach dla pieszych będą ulegały bieżącemu dostosowaniu do warunków ruchowych – odpowiedział na krytykę Adam Leszczyński, rzecznik prasowy opolskiego ratusza.

Auta zaparkują, ale na jakich zasadach?

Na parkingu został wprowadzony obowiązek wykupienia biletu komunikacji zbiorowej, by móc zaparkować na nim auto.

– Ale okolica tego parkingu będzie się zmieniać i w przyszłości powstanie tam aquapark. Dlatego też nie zamierzamy się trzymać naszych założeń sztywno. Będziemy na bieżąco monitorować sytuację na parkingach i jeżeli okaże się to konieczne, zmienimy zasady ich funkcjonowania – zapowiadał prezydent Opola.

Centrum przesiadkowe Opole-Wschód | fot. UM Opole

Budowa centrum nieco się opóźniła. Wiosną 2017 roku, gdy ogłoszono przetarg na realizację inwestycji, Miejski Zarząd Dróg w Opolu deklarował, że centrum przesiadkowe powstanie do końca 2020 roku.  W tym samym czasie zakłady bukmacherskie STS wprowadziły do swojej oferty możliwość obstawiania zadań związanych z budową centrum przesiadkowego.

Potem termin ten przesuwano jeszcze kilkakrotnie. Ostatecznie ustalono termin: 31 grudnia 2021 r.

Wykonawcy zostały zlecone dodatkowe prace: położenie na skrzyżowaniu nawierzchni wygłuszającej, co ma związek z wymogami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Centrum przesiadkowe przy Opolu Głównym

To tylko jedna z dwóch inwestycji w centra przesiadkowe. Budowa centrum przy najważniejszym dworcu miasta - Opole Główne - ma się zakończyć w tym roku, w czerwcu. Na miejscu zaplanowano wielopoziomowy garaż na 346 miejsc postojowych, a także dworzec autobusowy (plac postojowy autobusów z peronami i rampami).

W przyszłym roku ruszy budowa centrum przesiadkowego w miejscu dworca PKS. Ratusz na tą inwestycję zarezerwował w budżecie ponad 25 mln zł. | fot. Arch. Urząd Miasta

W ramach inwestycji zaplanowano też przebudowę oświetlenia ulicznego wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy 1 Maja - Kołłątaja - Armii Krajowej, budowę terminala dla rowerów, biletomatów, tablic informacyjnych czy kanału technologicznego dla ITS (Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym).

- Dzięki nowej inwestycji pasażerowie, którzy będą chcieli przesiąść się z pociągu w komunikację miejską, będą mieli taką możliwość. W nowoczesnym budynku znajdzie się też część usługowa i rekreacyjna z restauracjami i niewielkim pasażem handlowym. Ponad 4 tys. mkw. powierzchni to zielone tarasy - informowała wykonawca, spółka spółka Warbud.

Parking przy centrum przesiadkowym Opole Główne będzie działał na zupełnie innych zasadach - będą obowiązywać takie zasady jak w strefie płantego parkowania. Stawki nie będą zatem niższe niż te obowiązujące w strefie 'A' (3,6 zł za pierwszą godzinę parkowania).

– Zobowiązuje nas do tego uchwała rady miasta, która zakłada w tym miejscu funkcjonowanie właśnie takiej strefy. Spodziewamy się oczywiście, że będzie to parking cieszący się największym zainteresowaniem, więc wprowadzenie opłat zwiększy także rotację samochodów w tym miejscu – wyjaśniał prezydent Wiśniewski.

Projekt "Czas na przesiadkę w Aglomeracji Opolskiej" finansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Kosztować będzie łącznie 72,9 mln zł, z czego z Unii Europejskiej pochodzi 40,5 mln zł.

Kolejowe inwestycje dla Opola

Opole mocno zyskało również na innych kolejowych inwestycjach, finansowanych z funduszy Unii Europejskiej, na czele z remontem trasy E-30 z Opola do Wrocławia i Legnicy, a także zakupem elektrycznego taboru Impuls z firmy Newag, przeznaczonego na trasę Kędzierzyn-Koźle - Opole - Wrocław.

Pieniądze z Brukseli płynęły także na linie kolejowe o znaczeniu regionalnym. Zakończona w 2019 r. rewitalizacja 47-kilometrowej linii kolejowej Nysa-Opole kosztowała 156 mln zł, z czego 105 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej. Pociągi pasażerskie mogą rozwinąć tam prędkość do 120 km/godz., a towarowe do 100 km/godz.

Sprawdź inne tematy:

Odra zaczęła urzekać. Nowe bulwary i remonty parków zmieniły centrum Opola

Czytaj

Gwiazdy opolskiej kultury za pieniądze z Brukseli: nowa biblioteka i nowy teatr

Czytaj

Kamionka Piast: dawniej śmietnisko, dzisiaj piękny teren rekreacji. Dzięki funduszom UE

Czytaj

Amfiteatr na nowo. Symbol Opola wyremontowany za unijne pieniądze

Czytaj

Olbrzymie inwestycje w Opolu za fundusze z UE: dwa centra przesiadkowe

Czytaj

Lepszy transport w Opolu. Nowe autobusy za unijne pieniądze         

Czytaj

Centrum Opola po rewitalizacji. Remonty przestrzeni publicznej dzięki funduszom z Brukseli

Czytaj

Dla obywateli i organizacji pozarządowych. Prospołeczne centra działają w środku Opola

Czytaj