Fot. Michal Grocholski / Agencja
1 z 9
Śluza
Zdjęcie z ok. 1890 r. Z prawej strony śluza na Młynówce, zbudowana w 1862 r., w głębi most zamkowy. Można też dostrzec dom, który stał przed kościołem Franciszkanów, przy ul. Minorytów 1. Z lewej dobrze widoczna jest synagoga.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
2 z 9
Transport
Młynówka spełniała ważną rolę w transporcie wodnym. Stały nad nią, oprócz młynów, rzeźnie, spichlerze, domy browarne, był skład żelaza, magazyny soli i drewna.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
3 z 9
Zielony mostek
Pocztówka z ok. 1930 r. Od nowego gmachu rejencji (dzisiejszego Urzędu Wojewódzkiego) po Młynówkę rozciągał się park. Zielonym mostkiem, który powstał w 1903 r., mieszkańcy chętnie przechodzili na Wyspę Pasiekę, którą włączono w granice miasta w 1891 r.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
4 z 9
Port
Port przeładunkowy przy dzisiejszej ul. Żwirki i Wigury i Powolnego. Doprowadzono do niego nawet bocznicę kolejową.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
5 z 9
Ul. Piastowska
Ulica Hafenstrasse, czyli Portowa to dzisiejsza ulica Piastowska. Pod koniec XIX wieku był to wówczas piękny trakt spacerowy.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
6 z 9
Most zamkowy
Most zamkowy został zbudowany w pierwszej połowie XIX wieku, lecz już wcześniej istniała w tym miejscu drewniana przeprawa. Po prawej, przy moście trzykondygnacyjny budynek, nazywany Goldene Eins. Dom został zniszczony w 1945 roku.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
7 z 9
Most katedralny
Widok na Młynówkę i most katedralny. Wcześniej budowano tu mosty drewniane, gdyż tędy prowadził ważny szlak handlowy z Niemiec przez Wrocław do Krakowa i dalej na Ruś. Od strony miasta stała Brama Odrzańska, rozebrana dopiero w 1889 roku. Kolegiata świętego Krzyża, czyli katedra, nie miała jeszcze tak charakterystycznych dziś wież.
Fot. Michal Grocholski / Agencja
8 z 9
Plac po młynie
Pocztówka z 1903 roku. Po prawej widać plac po młynie miejskim, który spłonął w 1881 r. Na placu handlowano nabiałem i masłem, stąd nazywano go Targiem Maślanym.
9 z 9
Plan
Plan z 1888 r. ukazujący Odrę oraz Młynówkę, której nazwę zmieniono wówczas z Mühlgraben na Winter Hafen, czyli, Wyspę Pasiekę na cześć władcy pruskiego Wilhelma I przemianowano na Wilhelmsthal.