1. W Opolu powinna powstać trasa średnicowa czy obwodnica południowa?
- Rozwiązanie musi być perspektywiczne. Miasto potrzebuje trasy zapewniającej przepływ tranzytowego ruchu samochodowego bez kolizji z istniejącym układem komunikacyjnym, który i tak ma ograniczone możliwości. Trasa średnicowa byłaby rozwiązaniem bez perspektyw na dalszy rozwój, a jednocześnie rodziłaby konflikt z mieszkańcami skazanymi na wieloletni męczący i wiążący się z ryzykiem niebezpiecznych kolizji ruch samochodowy. Zatem obwodnica południowa - ale zlokalizowana tak, aby nie generować nowych konfliktów z mieszkańcami obrzeży miasta.
2. Reaktywować 8-letnie podstawówki i 4-letnie liceum, czy pozostać przy obecnym systemie?
- Morze atramentu zużyto na opis negatywnych skutków wprowadzenia gimnazjów. Dlatego dziwi obrona istniejącego systemu przez część nauczycieli. Z jednej strony, opisywano negatywne skutki psychologiczne dla dzieci, wynikające z wyrwania ich z dotychczasowego środowiska, z drugiej , z luk i w programie kształcenia , marnowanie czasu, niepotrzebne powtarzanie materiału . Powrót do dobrze funkcjonującego, sprawdzonego systemu 8-letniej szkoły podstawowej od siódmego roku życia, poprzedzonej wstępnym przygotowaniem w zerówkach, realizowanym w obowiązkowych powszechnych przedszkolach, oraz 4-letnie ogólnokształcące licea lub szkoły zawodowe - to właściwy kierunek zmian: ze źle obranej drogi , stworzonej przez dyletanta, trzeba zawrócić. Oczywiście ogólny czas kształcenia i wymagania kadrowe w stosunku do nauczycieli nie zmieniłyby się - nauczyciele by nie stracili, a dzieci by zyskały dzięki stabilniejszemu systemowi i lepszym programom i podręcznikom.
3. Czy należy ustawowo wprowadzić przepis, który na wjazd do centrum miast zezwala jedynie samochodom spełniającym normy ekologiczne?
- Nie, poza może wyjątkowymi miejscami, jak centrum Krakowa czy starówki innych miast.
4. Strefa euro - Polska powinna do niej wejść?
- Zapewne tak, ale w dalszej perspektywie, gdy kurs rynkowy i kurs według parytetu siły nabywczej zrównają się w sposób naturalny, w wyniku umacniania gospodarki. Według parytetu siły nabywczej złoty jest o ok. 40% silniejszy, słabszy kurs rynkowy stwarza korzystną sytuację dla eksporterów, służy gospodarce w wymiarze eksportowym, sprzyja większej emisji pieniądza (pod dochody z eksportu). Przedwczesne wejście do strefy euro spowodowałoby utratę tych korzyści. Ale z drugiej strony relatywnie słaby rynkowo złoty powoduje, że jesteśmy w ujęciu euro biedniejsi niż wynika to z układu cen. Na słabszym rynkowo złotym zyskują zresztą głównie niepolskie firmy funkcjonujące w Polsce i produkujące na eksport, korzystające z taniej siły roboczej i ulg podatkowych. Słabszy złoty według kursu rynkowego powoduje też jednak względne podrożenie ?wsadu importowego?, zatem wzrost kosztów importochłonnej produkcji - wysokie koszty tego ?wsadu? powodują, że trzeba redukować ?inne? koszty, w tym koszty pracy - to jest jeden z powodów niskich płac. Wejście do strefy euro będzie korzystne dopiero po unormowaniu relacji kursowych i odbudowaniu zasobu oszczędności, który jest niski z powodu błędów koncepcyjnych polskiej transformacji - ale to szeroki i trudny problem.
5. Czy należy ograniczyć kadencyjność prezydentów miast?
- Niekoniecznie, dobrym gospodarzom trzeba dać szansę kierowania funkcjonowaniem miast, jeśli się sprawdzają. Niech decydują wyborcy.
6. Czy gminy powinny ustawowo otrzymać prawo wprowadzania lub znoszenia zakazu spożywania alkoholu w parkach (np. Wyspie Bolko)?
- Parki to miejsce wypoczynku, potrzeba spokoju i atmosfery korzystnej dla odprężenia ludzi om starszym, i powinny być miejscem dla dzieci, matek z dziećmi itd. Na spożycie trunków powinny być inne miejsca.
7. Czy jesteś za państwowym dofinansowaniem dla budowy gminnych mieszkań na wynajem?
- Tak, powinny być budowane normalne porządne kamienice czynszowe, jak było przed II Wojną Światową i jak jest w wielu krajach.
8. Ustawę aborcyjną należy złagodzić, zaostrzyć czy zostawić bez zmian?
- Nie należy budować nowego źródła konfliktów. Pozostawić bez zmian , choć osobiście jestem przeciw aborcji, uważam ją za zło. Niestety p ropozycje zaostrzenia przepisów i całkowitego zakazu aborcji, który miał wielu zwolenników, były źle formułowane, gdyż nie zawierały gwarancji, że opieka nad urodzonymi dziećmi niepełnosprawnymi, obciążonymi ciężkimi wrodzonymi schorzeniami , będzie w całości wsparta finansowo przez państwo. Złego prawa, nawet przy jego szczytnych celach, nie powinno się tworzyć ani popierać, bo złe prawo sprzyja różnym patologiom i rodzi ?złą krew? stosunków międzyludzkich.
9. Religia - czy powinno się ją wyprowadzić do domów katechetycznych, czy też pozostawić w szkołach?
- Religia jako ważne źródło kształcenia moralnego, powinna być elementem wykształcenia i wychowania szkolnego. Ale ważne jest, by była dobrze nauczana, obawiam się, że nie wypracowano dobrej metodologii nauczania, przez co dla zbyt dużej części dzieci i młodzieży nie jest to atrakcyjny przedmiot. Wiele zależy od talentów i umiejętności nauczycieli - katechetów. A jakżeż wiele mądrych nauk można wywieść ze Starego i No wego Testamentu. Lansowany na siłę przez tzw. lewicę postulat likwidacji nauczania religii w szkołach ze względu na świeckość państwa jest bez sensu. Czy nauczanie fizyki oznacza, że szkoła należy do fizyków? Szkoła jest świecka, prywatna czy państwowa, a religia jest przedmiotem jak każdy inny.
10. Współpraca z innymi posłami - czy będzie pan brać udział w tworzeniu wspólnych, ponadpartyjnych projektów na rzecz woj. opolskiego?
- Jak najbardziej, dla ziemi opolskiej - zawsze.
Wszystkie komentarze